Tisdag 23/12-2008

"And here's to you, Mrs. Robinson
Jesus loves you more than you will know (Wo, wo, wo)
God bless you please, Mrs. Robinson
Heaven holds a place for those who pray
(Hey, hey, hey...hey, hey, hey)"

But Jesus is dead. Men imorrn ska alla fira hans födelse ändå... som tur är så är det många som firar jul för gemenskapens skull och för att det är en trevlig tradition, och inte av den religiösa anledningen. Den är dömd att rinna ut i sanden. Yes. Anledningen med texten ovan är iaf att den är från en Simon&Garfunkellåt som även är introt till deras kända konsert  "Concert in Central Park", och jag har återupptäckt den skivan nu. Taggade den förrut på högstadiet. Det roliga är att det inte är min skiva egentligen, det är Amandus f.d f.d f.d ex. skiva. MEN NU ÄR DEN MIIIN!!!

Och hur förhåller man sig till Liveskivor egentligen? Är de bättre än studioalbum eller mycket sämre? Det beror förstås på vilket band och konsert man pratar om. Men jag tycker att liveskivor kan vara bättre ibland, för att det är mer äkta på nåt sätt, du vet ju att låten lät exakt så här, EN gång, dvs de har inte haft möjlighet att ta om, eller göra om om nåt går fel. Dessutom är det så underbart när man hör publikens jubel, eller varför inte bandets mellansnack (alla band har ju dock inte bra mellansnack, men det är fan ett kriterium för att vara ett bra band anser jag. Speciellt om man ser bandet live). Ibland kanske man blir lite småsur om man lyssnar på en liveskiva och stör sig på att ens favoritlåt låter annorlunda live än vad den gör på studioalbumet. Fast Scarborough Fair är mycket bättre på livealbumet än alla andra versioner jag hört. Så äre med det. Och är inte Nirvana Unplugged In New York bara wonderful??? Älskar Kurt's mellansnack. Älskar Nirvana.

Jahopp, då äre dan före dopparedan allaredan. Jag har fan jävligt lite julkänslor. Det skulle kunna bero på att jag levt som eremit den senaste veckan, har inte vart på stan alls sen i torsdags (pga av att jag varit och fortfarande är, sjuk. Men nu är det mkt bättre dock!). Det skulle också kunna bero på att vi haft överrenskommelsen i vår familj att inte ge varann julklappar, efter ett förslag från mig och Hillevi. Alla godtog förslaget, vilket lett till att jag inte köpt/kollat/knappt tänkt på julklappar alls, och det har väl dragit ner julkänslan en aning. Men jag är inte ledsen för det, jag tycker mest det har varit skönt. Och nu när jag sparar så mycket pengar (tro mig, det blir mycket i en familj med 8 medlemmar) så är det inte så farligt mkt kvar till skinnjackan (egentligen är det det, men jag är optimistisk). Nu har mamma tydligen köpt lite julklappar iaf, och det går väl bra. Jag har ju inget emot julklappar alls, det är kul och så , men det är bara det att jag inte har något behov av det. Huvudskälet är ju att jag är emot västvärldens konsumtion, och jag vill helst inte vara dubbelmoralisk. Därför skippade jag julklapparna :)



Igår såg jag en film som heter Den Bästa Av Mödrar, handlar om finska krigsbarn som skickades över till Sverige under andra världskriget och om en liten pojke, Eero, som måste skiljas från sin mor i Finland för att komma till Signe och Hjalmar Jönsson i Sverige. Den var verkligen bra, hade inga större förhoppningar innan eftersom skandinaviska (framförallt svenska) filmer alltid suger, men den här var så fin. Den var jättehemsk på sina ställen men helt klart sevärd. Så ett litet filmtips här i juletidernas filmtittande. Kom fram till att julfirande måste vart 1000 ggr mysigare på 50-talet jämfört med nu. Frågade min far, som efter egen livserfarenhet kan besvara frågan och han svarade: "50-talet är överlägset bäst av alla tider! Jag är glad att jag fick vara med om det. Alla var glada efter kriget, och ransoneringen var slut så man snålade inte på gott, utan njöt. Men det var ingen överdriven konsumtion som det är idag". Det lät fan underbart.... Men vi lever i jävla skit 2000talet och får sopa upp efter våra förfäders miljöförstöring. Kul kul!

Men i juletider ska  man inte vara bitter antar jag, så grabba tag i en clementin och hoppas på att era föräldrar köper en ekologisk julskinka i år.  Nu ska jag städaaaaa, stä-städaaaaaaa.

Kommentarer
Postat av: Emma The Queen

Sverige-Kent albumversionen= inte omtagen, dom satte den på första försöket bara för att dom är så jäääävla bra.

Ps. Sluta gnäll i varje inlägg om att du hatar 2000-talet så jävla mycket, pallar inte att du fetratar din egen generation och tänk på att hur mycket du än gnäller så kan du inte födas på 40-talet!!!!! Ds.

2008-12-23 @ 16:34:13
URL: http://emmzangurl.blogg.se/
Postat av: Emma The Queen

Pps. God jul älskade vän!!!!!!!!!!!!!!!Dds.

2008-12-23 @ 22:30:23
URL: http://emmzangurl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0