2000-tal är det, men jag skulle vilja säga 1100....

Denna lugna, fina söndag blev en aning nedsvärtad när mina öron uppmärksammade ett radioinslag vid middagstid. Serbien har haft sin första prideparad i Belgrad idag. Underbart, och toppen - är den självklara, spontana reaktionen. Men i takt med att mer och mer information ges om hur denna dag artat sig, får jag sorg i min själ.

5000 (!) kravallpoliser var tvungna att kallas in. 200 motdemonstranter, som polisen även vill kalla för "huliganer", visade sitt enorma förakt och motstånd mot denna parad av kärlek och fred. Agget var så pass enormt att många människor kom till skada, trots den enorma insatsen av kravallpoliser.

Jag skäms så mycket över att vara människa, och jag är så besviken på att så många länder fortfarande traskar i denna absurda fientlighet mot allt normbrytande. Hur normalt är det i så fall att idka våld mot alla andra som är olik en själv? Fullaste sympati känner jag för alla som faktiskt lever under ett helt annat förtryck än vad hbt-personer i Sverige ens kan  föreställa sig. Jag önskar en dag av förändring för alla. Vi får väl se vart det leder.

Det positiva var dock att paraden genomfördes ändå, och 1000 stolta människor fick chans att stå upp för sina rättigheter. Något vackrare har jag svårt att se.




"Tillsammans kan vi", på banderollen skrivet. Alla bilder tagna från QX's hemsida



Kravallpoliser som skymtas i bakgrunden.



Jag är sjukt tacksam över att kunna gå i lugn och ro, utan rädsla uti mitt bröst - när prideparader äger rum i Sverige. Det är inte alla förunnat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0