sådant man filosoferar över när man har 120 s. kvar att läsa

Språknörden i mig talar:


Min absoluta favorit bland skiljetecken är semikolonet. Hur jag än försöker, så kan jag verkligen inte förstå vilken anledning som ligger bakom det faktum att tecknet totalt ignoreras i alla sammanhang. Oavsett om det handlar om formella texter, bloggtexter, tidningsartiklar, universitetsavhandlingar etc., så lyser semikolonet likväl allt som oftast med en obefogad frånvaro.

Ty det är så genialiskt; vill man inte sätta punkt, kolon men ej heller endast kommatecken - så finns detta kära tecken till förfogande för en upplyftning av texten. (Lägg väl märke till att jag använde tecknet i förra meningen!). Det är den ultimata kombon av kolon och komma. Så där härligt avskiljande, samtidigt som det poängterar att "nu belyser jag något viktigt här - var uppmärksam!".

Åh, käre Aldus Manutius som uppfann detta tecken, enligt vad historien påstår åtminstone - jag är dig evigt tacksam.

 

Ej att förglömma så skulle inte den bästa av de bästa smileysarna heller kunna göras, om inte detta tecken fanns.

 

Just sayin'  ;)


Kommentarer
Postat av: Emma The Queen

jag använder semikolon typ jämt

2010-10-25 @ 17:47:04
URL: http://emmzangurl.blogg.se/
Postat av: Emma The Queen

mitt bästa tecken

2010-10-25 @ 17:47:21
URL: http://emmzangurl.blogg.se/
Postat av: /innehavaren av denna blogg

gumman, that's why we're friends!!!!

2010-10-25 @ 20:22:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0