gåta!!!!!

När jag var 13 år berättade en dåvarande gurllllfrrriend till min brorsa Amandus om denna gåta. Hon berättade att gåtan hade ställts till flera professorer på olika universitet, och till lika många dagisbarn. Två helt olika kategorier med till synes helt olika förutsättningar för att kunna besvara gåtan, kan tyckas.

Det lustiga var att en övervägande majoritet av dagisbarnen kom på det korrekta svaret på gåtan, medan fallet för professorerna var det motsatta. Hon berättade att barnen tänker betydligt mer enkelt och logiskt, medan vuxna och allmänbildade ofta tänker mer komplicerat, försvårar enkla saker helt enkelt.

Hur som helst! Denna gåta har funnits i mitt minne sedan dess, men jag minns fan inte svaret på den, irriterande nog. Och jag är inte lika smart som ett dagisbarn för att kunna tänka ut svaret, heller.

Gåtan publicerades i VK innan jul, utan ett svar (svaret kom senare men glömde att läsa den tidningen).

FÖLJAKTLIGEN: Någon som kan svaret? SNÄLLA vill inte dö av kaffedarren innan jag fått veta svaret!!!!!!!

Gåtan:

Vad är större än Gud,
Elakare än Djävulen?
Den rike saknar det,
Den fattige har det.
Äter du det -
Så dör du.

ALLTSÅ VAD FAN ÄR SVARET ARGHHHHH DÖR!!!!!½!

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag skulle gissa på att svaret är "ingenting". Betyder det att jag är lika korkad som ett dagisbarn?

2011-01-06 @ 17:31:21
URL: http://typinte.blogspot.com
Postat av: Anna

p.s har aldrig hört gåtan förut så jag kan ju ha fel. känns dock logiskt.

2011-01-06 @ 17:39:18
Postat av: Monica

Fan, ingenting var ju ett jättebra svar!



Ingenting är större än gud

Ingenting är elakare än djävulen

Den rike saknar ingenting

Den fattige har ingenting

Äter man ingenting så dör man....?

2011-01-06 @ 20:16:20
URL: http://monicaborlin.blogg.se/
Postat av: /innehafvaren av denna blogggg

Kloka kamrater, jag fick svar av Soffan_cool_W och hon skrev också "Ingeting", och förstå lyckan när jag äntligen återigen fick veta svaret på denna gåtjävel!



Så det stämmer, "Ingenting" är korrekt!

2011-01-07 @ 21:16:37
Postat av: Anonym

PS Ofta du förstod svaret på en gång själv Annzieeegurl? Soffan googlade fram det nämligish ;) Grattis gumman, du är logiskt smart (L) DS

2011-01-07 @ 21:17:36
Postat av: Anna

Haha, det roliga var att jag ba "men det kanske man kan googla fram", men sen så slog svaret mig innan jag hann flytta pilen till googlerutan. FUSK ATT HON GOOGLADE! Jag som la ner min själ i att hjälpa dig, men hjälp av mina annars frånvarande gåtkunskaper..

2011-01-07 @ 22:13:29
URL: http://typinte.blogspot.com
Postat av: fillieyo

Hahaha, gumzanmumzan! Fusk kan tyckas, jag tänkte också googlish men jag drog mig från det eftersom att jag var dank. Plus att det är roligare att få ett svar från en riktig människa av kött å blod! (Hur riktigt det nu än kan bli på ~~el interneto~~.



Du skall ha en eloge, temporäragåtlösargumman, för din insats!

2011-01-07 @ 23:28:52
Postat av: Anna

(ja, jag är rätt aktiv med att kommentera här)



Tack. Jag fick något i ögat. Tror det var en tår av rördhet över elogen. Jag har dock lagt ner förvånansvärt mycket tid på att måla upp en bild på mig i Fångarna på fortet, och hur jävla värdelös jag skulle vara ifall jag var tvungen att gå upp i tornet och svara på en gåta. Plus att man skulle stressa ner sig av dvärgen som står med gong-gongen och bara väntar på att få... gonga.

2011-01-07 @ 23:36:13
URL: http://typinte.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0