~~hårdrocksnostalgi~~

Alltså lol på Metallica, nu passar det minsann att finnas till på spotten. Är uppvuxen med Nirvana, The Beatles, Nationalteatern, Refused och Metallica som mest - på det glada 90-talet. Hängde alltid i Hillevis rum då, jag - en liten sexårig blyg/dryg "pojkflicka", hon - en asuppkäftig stereotypt tonårig fjortonåring med page och svarta kläder, stora kryss på handryggarna. Vegetarian och Hare Krishna-influerad. Väggarna beklädda med Kurt Cobain och andra artister. Jag minns mest att jag var rädd för alla Iron Maiden albumomslag och andra hårdrocksplattor som låg kringspridda i hennes tonårsrum. Tyckte att de var läskiga hehe. Jag minns att jag som fyraåring allaredan visste att orsaken till Kurt Cobains död var pga en OD.
 
Så, "Master Of Puppets", "Ride The Lightning" och "The Black Album" är alla album jag vuxit upp med. Under min egen tidiga högstadietid när jag famlade runt i musikdjungeln så återkom jag till just Metallica, Iron Maiden, och en del annan hårdrock under en period. Ett projekt jag sedan avrundade när jag som sextonåring såg Iron Maiden live på Stockholm Stadion, deras "Somewhere Back In Time"-Tour (bara med låtar från alla åttiotals-albumen fram till "Fear Of The Dark" - vilket är deras sista bra album). Det roliga var, att när jag såg Iron Maiden live så lyssnade jag inte ens på hårdrock överhuvudtaget! Men jag insåg att detta var ett once-in-a-life-time-moment, att få se ett av världshistoriens största och mest inflytelserika hårdrocksband live. Det var också en av de bästa konserter jag varit på, Iron Maiden är välkända för att vara ett asbra liveband, vilket jag kan intyga.
 
Men hur som helst: har under många år HATAT Metallica pga att de är/varit giriga kapitalistsvin vad gäller fildelningsfrågan.
 
Denna ilska sitter fortfarande i.
 
Men nyfikenheten också: att lyssna på det jag inte hört sedan jag var fjorton år. Så nu sitter jag här och kikar runt.
 
Denna låt var min favorit av Metallicalåtar då när det begav sig, hehe (introt är faktiskt sjukt bra? det är grejen med Metallica, deras intron är alltid asbra, sedan ju längre in i låten man kommer, desto mer tappar dem mitt intresse..)

http://open.spotify.com/track/48Ih1FjoQ5KoCpsdKUk8Eu

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0