A man inside a room is shaking hands with other men

Listar musikåret för 2012. Bara för att musik är tamejfan så jävla roligt/livsviktigt/fantastiskt/kult/osv. Skapar liv och glädje åde
 
 
Några album utgivna under det gånga pissåret som jag ~uppskattat~ =
 
Regina Spektor – What We Saw From The Cheap Seats
Omg vad finns att säga. Har älskat Regina Spektor fint och länge, men alltså detta album är så sjukt klockrent. Känns som att det har funnits flera år och är otroligt välbekant och nostalgiskt, fastän jag blott lyssnat på det sedan i somras. Fick personlig anknytning dirr! Bästa spår = All The Rowboats, Oh Marcello, How, Ballad Of A Politician
 

Markus Krunegård – Mänsklig värme
Också detta album så oväntat bra, Krunegårds bästa album enligt mig. Haha min första anknytning till Krunegård i livet = genom ett ragg jag hade på en festival för några år sedan (den första jag hånglade med som hade läppiercing fnissfniss osv (den tjejen var typ assnygg? nice att jag kammade fastän jag var en tönt då)) som kom från Norrköping där herr Krunegård också härstammar. Var på Krunegårdskonserten med bruden och hennes vänner; de skrek med: "Norrköping e drogavvänjniiiing" synnerligen entusiastiskt när den textraden kom upp. Efter den konserten började jag lyssna fett mycket på honom. Hur som helst, även om jag gillat många låtar från tidigare album är detta det som är bäst om man ser till helheten. Bästa spår = Korallreven Och Vintergatan, Askan Är Den Bästa Jorden, Vår Sista Dans, Hemma Börjar Nästa Dag
 
Anna Von Hausswolff – Ceremony
Älskar Anna Von Hausswolff så himla mycket, dessvärre har jag inte kunnat lyssna på henne så mycket sedan i juni eftersom hon påminner för mycket om en viss person... Upptäckte henne live, förr, när allt var annorlunda: förrförra våren. När det fortfarande var äkta. Men jag måste säga att jag gillar detta album bättre än hennes förra. Detta album är ju rent magiskt i sig: först och främst genom hennes röst, men även hela orgelkonceptet. Skivan handlar om döden, hon påbörjade projektet efter att ha förlorat en anhörig. Den är väldigt stark och känsloladdad. Bästa spår = Mountains Crave, Funeral For My Future Children, Sun Rise, Sova, Epitath Of Theodor
 
Crystal Castles – (III)
Eftersom det bor en elektrofjant inom mig måste jag älska Crystal Castels. Detta album upptäckte jag fett sent efter släppet, men Crystal Castles har jag lyssnat på i ett-två år i alla fall. Har en ambivalens inför detta album för jag tycker att vissa röstförvrängningar..är....töntiga? Och frångår deras egentliga sound (typ på spåret Affection). Det är för icke-nyskapande och tråkigt för att falla mig i smaken och har för mycket technoanknytning typ, på ett äckligt sätt... Men de albumspår som är mörka och mer i linje med tidiga albumen är sjukt bra. Bästa spår = Plague, Child I Will Hurt You, Wrath Of God
 
Wild Nothing – Nocturne
En artist jag upptäckte på random i år. Klassisk indiepop, med lite ~drömska inslag~. Ett vällyssnat album. Rekommenderas! Bästa spår = The Blue Dress, Nocturne

Kanhända att Laleh och Frida Hyvönens från 2012 skulle kunnat vara med. Men av någon anledning har jag inte lyssnat sönder dessa. Tror det kan bero på att jag gillar deras äldre alster bättre, att de nya skivorna aldrig satt sig helgjutet än. Andra bra album från i år har getts ut av: Joel Alme, Taken By Trees, Vånna Inget m.fl.
 
Albumsläpp jag missat/inte hunnit lyssna på från 2012 = The XX, Edward Sharpe & The Magnetic Zeros, Zola Jesus, Lykke Li. Säkert massa mer.
 
 
 Oh, ser för övrigt att Yeah Yeah Yeahs, Devandra Banhart och Arcade Fire skall släppa nytt 2013???
 
 
Men inget av ovan skrivet är relevant överhuvudtaget för I ÅR SKALL THE KNIFE SLÄPPA NYTT!!! JAG SKALL SE DEM LIVE EFTER 6 ÅRS VÄNTAN!!!!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0