rip pesetas



Gräver i godispåsen (det s.k "pluggodiset" som FAKTISKT är en nödvändighet ibland) med alla de möjliga, saliga olika lösviktiga sorter. Får en funderare när jag fiskat upp ett god, mjuk, fruktig och vacker låtsaspeng, á la de som finns i 4 färger: röd, grön, vit och gul. Tanken slår mig: dessa hette Pesetas tidigare, jag är så jävla säker på det!!!

Men nu, oh vänner, kära kamrater och vänner jag ej känner ännu; står det ta mej fan EURO på dem!!!!! Som den aktiva EMU-motståndare jag är, kan jag inte annat än slita mitt hår från skallen (ej bokstavligt dock, har redan så lite så jag värnar om det oki) och jämra mig över dagens läge.

Nej, tacka vet jag Astrid Lindgren på 20-lappen, och en ankommande 200-lapp inför 2014 (= ett tydligt tecken på att Sverige ej planerar att ingå i EMU på länge)


Mvh/ Mynt + sedelnörden (på rikt', är så tönty att jag "samlar" lite. älskar vara tönty)

PS Detta har inget med patriotism att göra, som jag faktiskt föraktar. Tycker dock att Euro är ett dåligt exempel på mångkultur som jag faktiskt uppvärderar högre DS

PPS Kom på precis nu att anledningen till att godiset bytt namn troligen är för att pesetas ej existerar längre.....(brightass) Men fortfarande är det en dålig anledning till att döpa det till euro.. sjukt ickeexotiskt namn lixz. DS

Kommentarer
Postat av: Anna

När hela EMU-grejen var aktuell så var jag totally emot det, fast jag var ju bara barnet på den tiden, så jag var egentligen inte så insatt utan tyckte bara att det skulle vara drygt att lära om sig.

Just nu har jag typ ingen särskild åsikt, men jag antar att det skulle vara till fördel att ha euro med tanke på inflationen och att det skulle bli litt lättare att resa inom europa och slippa växla och ha sig. Känner dock inte samma starka känslor som du inför namnbyte på godisar, höhöhö! Fast det hade låtit bättre om de hetat pesetas.

2011-04-13 @ 13:06:27
URL: http://typinte.blogspot..com
Postat av: /innehafvaren av denna bloggish

gumman! jag med när jag var liten. självfallet har det sina praktiska fördelar, men jag ser inte riktigt att det är ett problem som det är nu, egentligen.



personligen tycker jag att det är en del av charmen att åka till ett annat land - att man faktiskt tar del av kulturen även inpå bara småmynten som man måste växla sig till. jag ser verkligen inte att det skulle vara omständigt att ta sig till forex i ca 15 min innan en resa liksom.



självfallet underlättar det väl, men jag tycker att man ska värna om vissa saker som har kulturella anor. jag var på kungliga myntkabinettet (ligger vid stockholms slott) i julas och förundrades över världshistoriens alla vackra mynt/sedlar med sina historier. och vet du - inte en enda eurosedel eller mynt fanns där - helt enkelt för att det inte finns något intresse av någon att beskåda något som ändå bara är en kopia fast i lite olika utformningar.



jag tycker att vi ska vara stolta över att vi har vår valuta, jag blir glad när jag ser den.



fast jag måste ju inflika att jag är rätt eu-skeptisk överlag vilket självfallet bidrar till min åsikt! :)



fortarande: rip pesetas (U)(U)(U) :''''( (tuggar på en jävla euro-godis nu....)

2011-04-13 @ 16:24:56
Postat av: H

Men.. Är det inte Selma lagerlöf på tjugan?;););)

2011-04-15 @ 04:56:58
Postat av: /innehafvaren av denna bloggish

Jo - men de ska byta ut alla sedlar (och det var det jag syftade till)! De nya kommer att prydas av Greta Garbo, Astrid Lindgren, Evert Taube, Ingmar Bergman, Birgit Nilsson och Dag Hammskjöld. En 200-kronorssedel kommer också att införas! :)

2011-04-15 @ 16:24:27
Postat av: H

woooot wooot?? så jävla random, ofta jag har missat det. Tur att jag läste ddet här då annars hade jag väl ba på jobbet "öh, den här pengen är fett falsk" (since i handle miljoner och åter miljoner varje dag:S:S:S:S)

2011-04-25 @ 17:05:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0