Kaffe

Me oh my you thought you had something strong
Me oh my it turned out that you were wrong
Me oh my you your luck seems to be no more
Frightened to get up, fallen to the floor
Me oh my you say what you're going through
Funny you forgot 'cause that's the same thing from you

If you wanna complain
If you wanna complain
I'm not the complaint department
If you wanna complain



Eftersom jag skrev ett inlägg angående te här för någon dag sen, så kommer härmed det utlovade inlägget i samma anda, om kaffe. Eller coff som Amandus kallar det. Livets dryck? På många  sätt, ja.  Jag drack min första kaffekopp den 4/2 - 2007. Jag firar alltså snart 2 år som kaffedrickare! Självklart sitter jag och dricker en kopp i detta nu, hur ska jag annars kunna skriva om det här utan att ha koffeinet flytande i mina ådror? Ja, här och nu kommer min historia om kaffe, ytterst gripande och otroligt spännande, oja. Håll i er nu! :

Min första kopp kaffe var inte alltför god kan jag medge. Mina bröder Amandus och Vilhelm var extremt jättetaggade på att jag skulle börja dricka kaffe när jag gick i nian. Jag hade sedan tidigare druckit cappuccino ett tag. Sen en kväll, när hela familjen skulle dricka kaffe (vi är en väldigt kaffedrickande familj, kopiösa mängder du vet) så sa de: "Ta fram en kopp till Filippa också!". Och på den vägen är det. Det blev godare och godare för varje kopp och jag uttnyttjade förmånen som fanns på Hagaskolan att få gratis kaffe (ändå chill, tänk om det var så på Midgård???!!!!) någon gång i veckan. Japp, från början var det bara ibland jag drack kaffe. Jag minns när jag och Lova jobbade i hennes stuga en vecka det sommarlovet, då drack jag kaffe varje dag i en vecka för första gången, och det gjorde så att jag fick ont i en av mina blådådror i halsen, det bådade inte gott.... Så jag chillade med kaffet ett tag för att återuppta det i lite mindre skala senare.

Ändå sedan början (hardcore som jag är! Lol....) så har jag druckit kaffet lika svart som din själ. En gång i våras gjorde jag misstaget att smaka på kaffe med socker i av Jenny (varför hindrade du mig inte? Hoppas du ändrat på "socker-i-kaffet-vanan nu iaf!) och det var ungefär det äckligaste jag smakat....nästan. Inte speciellt nice iaf. Kaffe med mjölk i har jag ALDRIG smakat (bortsett från latte och cappuccino lol men nu syftar jag på vanligt kaffe). Det tänker jag nog inte göra heller, är ju van vid svart så he funkar fint för mig! Sen jag började på gymnasiet började jag dricka kaffe oftare, minst en kopp per dag. Vårterminen i ettan (när Hanna började, har det något samband där? Kanske, nu hade jag ju en kaffekompis att dricka med) så blev det mer och mer. Kaffekoppssamlingen i mitt skåp bara växte och växte. Ett tag stod det 12 koppar där (skulle förmodligen stå fler om bildskåpen inte var på tredje våningen). Sen kom jag och Hanna på den briljanta idén att återanvända koppar från skåpet för att på så vis bara behöva betala för påtår, dvs 3 kr istället för 6 kr. Så vi började med detta och egentligen är det ju inte inkorrekt på något vis, jag har ju betalat för full kopp förrut, då borde jag på så vis ha rätt till påtåren också, oavsett när jag väljer att hämta ut den? Yes I think that!

Hur som helst, kaffe är underbart gott, passar så bra till fika, till mackor, till allt eller inget. Kaffet passar så bra ensamt också. Det är även tacksamt att dricka flera koppar i rad. Kaffe är en finsk/svensk tradition som funnits länge och är starkt förknippad till kulturen. Finländarna är etta i världen på kaffedrickande medan Sverige kommer på andra plats. Ordet fika (som är det bästa svenska ordet, ja!) kommer faktiskt från dialektordet Kafi. Kafi betyder kaffe som ni förstår, och i ordet fika har man helt enkelt bytt plats på ändelserna. Ka-fi, Fi-ka. När man fikar dricker man ju ofta kaffe så det känns ganska lämpligt. Så nu vet ni ursprunget till ordet fika! Och även de som påstår sig ogilla kaffe bör hålla om att nymalet kaffe luktar underbart gott :) :) Kaffe är grejen va.


"KAFFE!!"

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag dricker faktiskt sällan kaffe med socker i nuförtiden ;) Men det kaffet som du smakade av mig har jag ett minne av att bara vara äckligt ;S

2009-01-11 @ 21:53:45
URL: http://Walkingourway.blogspot.com
Postat av: Jenny

Jag dricker faktiskt sällan kaffe med socker i nuförtiden ;) Men det kaffet som du smakade av mig har jag ett minne av att bara vara äckligt ;S

2009-01-11 @ 21:55:04
URL: http://Walkingourway.blogspot.com
Postat av: Anonym

om man skriver ett såhär långt inlägg om bara kaffe så är man helt klart diagnostiserad med beroende!! det jobbigaste är att erkänna de. stå på dig gumman

2009-01-11 @ 22:26:14
Postat av: Anonym

okej nice inlägg:D

men 1: varför är mitt hår så gult??:O

2: "Kafi" säger dom om kaffe i typ jakobstad eller någon annanstans i österbotten!:D viktigt...:D

2009-01-11 @ 22:28:35
Postat av: Hanna

okej nice inlägg:D

men 1: varför är mitt hår så gult??:O

2: "Kafi" säger dom om kaffe i typ jakobstad eller någon annanstans i österbotten!:D viktigt...:D

2009-01-11 @ 22:28:52
URL: http://pokerhanna.blogg.se/
Postat av: Anonym

The Imaginarium of Doctor Parnassus



där e filmen med heath ledger och Jonnnnnnnnnnnnnnnnnnnhhy DeppP!!

2009-01-12 @ 18:01:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0