hen

Börjar denna kväll med att informera att vi hade introduktion i queerteori idag. Sista delen av momentet kommer således bemöta detta begrepp, dess olika rörelser och dess betydelse. En väldigt central del av ett queert tänk; är just ifrågasättandet av rådande normer och mallar. Ett ifrågasättande av heteronorm, kön och genus.

Vår lärare bad oss därför idag: att i en vecka framöver undvika att använda könsstyrda pronomen samt att ej könsspecifiera när man berättar/talar om något. Följaktligen tänkte jag följa detta i min blogg alltså. Där det istället för hon/han kommer stå "hen", henne/honom - "henom", och där jag inte kommer förtälja en människas kön - eventuellt namn om det finns något namn i sammanhanget. Istället för man skall jag också skriva "en". T.ex: "En brukar ju inte göra så" etc.

Rätta mig mer än gärna om jag failar! (vilket jag garanterat lär göra)





Kommentarer
Postat av: arghfeministflatah

Nice!! Det var ju de jag förespråkade i mitt tal. Go hen!

2010-12-06 @ 23:42:05
Postat av: /innehafvaren av denna blogggg

I know vännen, du e före min tid va! Go könsneutraliserat språk för folket!!!

2010-12-07 @ 18:53:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0