sevignyyy


Såg en film idag på uni, som heter "If these walls could talk 2". Den skildrar tre olika lesbiska par under tre tider; 60-tal, 70-tal samt 2000-tal. Den var faktiskt riktigt fin, början var sorglig men med tidens lopp och filmens gång så ter sig verkligheten allt bättre för paren. En sak som jag tänkte på när jag såg filmen; är Chloë Sevigny's prestation. Hen är med i den mellersta delen av filmen (alltså skildrandet av 70-tal) där hen spelar en butch som raggar på en person i ett feministiskt kollektiv. Den visar problematiken i att som radikalfeminist dejta en butch.

Det intressanta är inte bara Chloës fina insats, utan även det faktum att hen spelat femme i "Boys Don't Cry". Så totalt olika karaktärer, och ändå lyckas hen fixa det galant. Ellen DeGeneres som var delaktig och även skådespelare i "If these walls could talk 2" hade tydligen förkastat idén om att Sevigny skulle kunna spela butch. Men det kunde hen allt! Chloë är så vacker och duktig, min nya idol va.

Hittade en intervju med hen:
http://www.celebitchy.com/94214/chloe_sevigny_i_love_being_a_gay_icon/

Intresseras av fenomenet med att vara en straight gay-ikon. Tänk om det motsatta existerade. En gay straight-ikon. Hmmmm

Jaja, här är bilder på hen:


Chloë som femme i "Boys Don't Cry" (världens bästa film nästan)


Chloë som butch i "If these walls could talk 2"


Chloë som sig själv, 2010 typ?

Läs intervjun! Den var intressant.


Tjing tjing

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag tror jag fick en crush på Chloë i filmen idag.. Sjukt snygggg! Skulle inte banga!

2010-12-06 @ 19:12:53
URL: http://typinte.blogspot.com
Postat av: /innehafvaren av denna bloggish

Med all rätt kära du, hen är fan zuperznyggyggygg. Hen ligg' långt upp på listan helt enkelt! Det som är fascinerande är att hen är lika snygg som femme som butch. HOW IS THAT POSSIBLE????

2010-12-06 @ 19:40:26
Postat av: Anna

I dunnooo! När jag klär ut mig mot det manliga hållet ser det bara ut som att jag väntar på resten av mitt gäng från Villagepeople :( Fast iofs kan det ha berott på att jag hade cowboykläder och mustasch den gången. Shit, jag fick nu en väldans lust att klä ut mig mer manligt-stylish nån gång.. Då ska jag ha samma frisyr som Chloë hade i filmen. Synd dock att mitt hår börjar bli för långt... Blir helt fel image om man måste ha nån fjantig hästsvans à la Anders Borg..

2010-12-06 @ 19:51:47
URL: http://typinte.blogspot.com
Postat av: /innehafvaren av denna bloggish

Hahahahhaha men åhhhh! Fast Villagepeoplegänget är iofs enormt eftersträvansvärt att efterlikna. ELLER? Det berodde nog väldigt mycket på kläderna du hade. Eller alltså om det blir "too much" så blir det ju mer att drag-kinga, vilket inte riktigt är samma sak som att vara butch. Butch är ju en stil medan drag-king är en symbolisk företeelse. Eller ja.



Men jag skulle inte dirr kunna styra värsta girliestilen nu, lite svårt. När jag hade långt hår så hände det att jag hade mer feminina kläder på mig och att min syster gjorde uppstyrd sminkning, och det såg ju ändå nice ut. Men nu är jag stuck i androgyn-träsket. Trivs bra så!



Ja, men göre! Men du kanske klipper kortare någon gång så kan du prova. Hahaha Anders Borgstuket vill man väl kanske inte efterlikna.. Tycker iaf att du borde prova någon gång, fett kul!

2010-12-06 @ 20:49:47
Postat av: Victoria

Hmm... tänker att Neil Patrick Harris kanske har blivit så nära man kan komma en gay straight-ikon?

Svar: Intressant när folk kommenterar på gamla blogginlägg hehe, tack google osv. Men visst har du rätt! Nu blev jag intresserad av detta åter, måste fan ta reda på om det möjligen kan finnas fler..!
Plus att jag ogillar att jag benämnde Chloë som femme i "Boy's Don't Cry" i inlägget, det är problematiskt att definiera henne som lesbisk överhuvudtaget i den filmen med tanke på att Brandon Teena var en FTM-man. Blir lite fel. Den filmen är väl snarare ett klockrent exempel på att sexualitet blott är kulturellt skapat och icke-statiskt.
Filippa

2013-04-19 @ 17:56:19
URL: http://estrada.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0