barbarism begins at home

Har ni tänkt på, att när man diskuterar någon som betett sig känslokallt/varit sadistisk/saknat empati så använder man ofta uttrycken: ”Han/hon betedde sig som ett djur!” ”Han/hon var verkligen inhuman” ”Det var ett omänskligt beteende” för att förstärka det förfärliga i handlingen.

 

Paradoxen i dessa uttryck vet inga gränser; med tanke på att människan ÄR den varelse som utan tvekan bedriver mest sadism/barbarism/tortyr/hemska handlingar av alla jordens varelser. Så varför använda sig utav motsatta uttryck för att styrka handlingar av ondo? Det roliga är att jag finner en religiös anledning underliggandes till detta. Det kan jag berätta mer om en annan gång. Det var bara en liten tanke så här i natten

 

Men nu ska jag, föga förvånande: SOVA

 

 

Det kommer att äga, vågar jag påstå


Kommentarer
Postat av: Emma

din lilla tänkare

2010-05-26 @ 07:46:36
URL: http://emmzangurl.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag vill verkligen höra resten av vad du har tänkt på. Har aldrig märkt av paradoxen i uttrycket men du har ju så rätt :) hoppas vi syns snart vännen

2010-05-26 @ 22:26:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0