universitetsnörderier, sorry

Efter att ha läst en intressant artikel i VK om hur disputationsceremonin* går till, så vill jag fruktansvärt gärna se hur doktorandsringen ser ut. Hela ceremonin lät riktigt nice, så synd att man måste hänge all koncentration i sitt liv i flera år åt sin avhandling, för att få uppleva denna sötma på toppen av toppen i akademikervärlden.

Tänker att någon av er som läser detta har någon förälder som är doktorand; i så fall ber jag er gärna att stilla min nyfikenhet och berätta hur ringen ser ut! Även om er förälder inte köpt den (det är frivilligt) så lär dem ändå veta hur den ser ut? Går inte att googla ::::(

Jag tänker mig att det ser ut som en landskapsring, i silver. Typ.




*Disputation = när man skall försvara sin avhandling, ett obligatoriskt moment innan man kan få godkänt på den. Familj, släkt, vänner men även allmänhet kommer till salen, där man själv får en hedersplats, och någon slags forskare/lärare skall berätta om ens avhandling framför alla; samt slutligen ställer en mot väggen och frågar massa frågor angående avhandlingen, varpå man försvarar den.

Efteråt, när man fått veta att avhandlingen blivit godkänd (om den nu blev det - sjukt surt om den INTE blev det!!!! Bara "hej tusen år bortkastade") så firar man detta med middag och grejer med allihopa. Som de sade i artikeln, så blir ringen en del i symboliken att man gifter sig med kunskapen. Kanske kan vara ett alternativ oss som inte planerat att ingå äktenskap. Lol



Kommentarer
Postat av: Linnéa

Jag har varit på pappas disputation. Jag var typ fem år och det är det tråkigaste jag har gjort i hela mitt liv. Hur som helst så har han säkert en ring så kan höra med honom hur den ser ut, haha. Påminn mig!

2010-10-20 @ 15:00:58
URL: http://linniz.blogg.se/
Postat av: Emma

fick maits ring för nåt år sen, finns hemma!! eller ja det är nån ring från när hon studerade.. kan ha varit det du pratar om ;) den är i guld

2010-10-20 @ 15:27:46
Postat av: /innehavaren av denna blogg

Haha, gumman, det är säkert ytterst tråkigt för en femåring vad avhandlingen handlar om. Eller det är väl bara roligt om man intresserar sig för avhandlingen, skulle t.ex inte själv tagga att se en disputation som handlade om typ...bilars utveckling under 1900-talet i Sverige, eller något.



Till både emma och linniz: show me tha ringz (på bild osv)!!!

2010-10-20 @ 19:01:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0