electroshit

Har hängivit eftermiddagen åt electropop. Har försökt knåpa ihop en renodlad elektronisk spotifylista, så det är inte bara electropop även om det är en övervägande majoritet. Men det blev lite synth-pop/indie som ändå har elektroniska undertoner och därmed i princip  klassas som electro.

Hur som helst: mitt i listknåpandet så ~surfade~ jag parallellt med musiksökandet även efter lite fakta om olika genrers (obotlig musiknörd). Upptäckte en helt ny genre jag aldrig hört talas om! Drag heter det, som är typ en blandning av electro/shoegazing. Det är helt enkelt mörk electro, med lite hip hop-influenser.

Årets bästa låtupptäckt inom electro (nämligen seaaw av oOoOO) är tydligen drag.

Det är så jävla kung, man tror man kan mycket om många genrers, men det finns så sjukt mycket som man inte ens hört talas om. Därför skall man jobba på en stor skivbutik.

Typ Sister Ray i London. Hade ju ägt.


På Sister Ray hade de även ett album med Fever Ray i skyltfönstret *var stolt svensk*. Det var coolish. Fever Ray finns även med på listan som jag gjorde idag.


Här ääääär den

(Om ni undrar varför 50 % av listan består av The Knife så är svaret enkelt - De är bäst.)


Undrar varför electro är så jävla nice. Det är nog för att det är så oförutsägbart och surrealistiskt.

Kommentarer
Postat av: molly

gött

2010-10-25 @ 22:21:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0