2011-01-31

Den senaste tidens oroligheter i Egypten har väl knappast gått någon obemärkt förbi. Kravaller. Demonstrationer. Polisiära insatser. Uppror. Revolution. Smakar på ordet, revolution. Det är så jävla vackert. På något konstigt sätt önskar jag så innerligt att jag fick vara med om det. Har svårt att föreställa mig något vackrare än ett helt folk, som gemensamt kämpar mot orättvisa. Mot diktatoriska regimer. För upprättelsen. Framtidstro, hopp. Klingar vackert. Jag tänker på oroligheterna i Thailand som eskaledare förra året; då demonstranter kastade blod utanför någon ambassad eller vad det nu var. Blev sjukt berörd av det; tänk att tro på en sådan sak så djupt och innerligt - att en blir beredd att offra lite av sitt blod för en sådan symbolisk aktion, för rätten.

Läste i VK imorse. Intervju med några familjemedlemmar på Arlanda, som fått besked av UD att deras resa till Egypten inte skulle bli av. En risk som ej är värd att ta, kan tänkas. Kommentaren av den sextonåriga dottern gjorde mig aningen sorgesam. Hon sade; "Jag är arg! Jag vill sola och bada och jag hade dessutom tagit ledigt två veckor från skolan från detta!". Självfallet blir man jävligt ledsen och less om en resa man längtat efter inte blir av, det är högst beklagligt. Men just det att uttrycka sig på det viset känns väldigt egoistiskt på ett stereotypt västerländskt vis, som jag känner enorm avsmak gentemot. Okej, så du får inte resa till Egypten, vad tråkigt. Du har det nästan värre än folk som lever i diktatur. Du har det nästan värre än folk som inte ens KAN resa utomlands. Du har det nästan till och med värre än folk som svälter!

Det borde egentligen vara höjden av förnöjsamhet att leva i ett I-land. Men jag har svårt att se glädjen bland all orättvisa och inskränkthet ibland

Kommentarer
Postat av: Monkizzz

Det finaste var ju när hundratusentals muslimer knäböjde och bad (på deras traditionella vis) och runt dem stod ännu fler kristna och judar som skydd för att inte poliser och militär styrka skulle kunna avbryta akten! Det, min vän är världsfred! <3<3<3



Krossa diktaturen!



PS: Fittan som fick sin resa inställd tänker jag inte ens skänka en kommentar. Fitta. Punkt. DS

2011-02-12 @ 01:31:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0