2011-03-11

Tänkte besöka hbtq-communityn Cruiser för första gången på länge. Innan jag loggar in brukar jag alltid kika lite på försättssidan, dvs QX.se - där diverse nyheter inom gayvärlden, både inom politik/kultur/kommersialism ter sig. Ikväll blev jag än en gång smått irriterad över utbudet.

Som ni kanske hört har fotbollsspelaren Anton Hysén kommit ut som gay. Nyheten tycks helt fantastisk - då det är ytterst sällan som sportkillar kommer ut, speciellt fotbollskillar - när de är mitt uppe i karriären. Att denna nyhet tycks vara av allmänintresse behöver man knappt ens gissa sig till, när flertalet artiklar (plural alltså) indikerar på detta, och därtill t.o.m en jävla reklambanner för att annonsera ut numret han kom ut i: "MÅNADENS MEST OMTALADE INTERVJU" (!) i tidningen offside.

Förlåt att jag stampar på glädjeyran men ibland blir man ju bara less. Jag inser verkligen att man måste se situationen till sin kontext, och jag är väl medveten om att den manliga sportkulturen är extremt heteronormativ, men jag ser inte riktigt anledning till att förstora grejen och hylla honom som någon slags hjälte. Han är en vanlig jävla människa som bara kände för att vara ärlig inför sin omgivning - vilket i sig är sjukt bra.

Men jag ifrågasätter verkligen att ens göra en sak av det. Vad fan spelar det för roll att han är gay? Visserligen kan han mycket väl bli en förebild för andra i hans situation, eller för yngre likaväl - men jag tycker att det är rätt osmakligt att QX verkligen skriker ut sin hets över denna Årets Händelse som det tydligen är. För hur ska homosexualitet någonsin kunna neutraliseras eller vara något så enkelt som en vanlig läggning - när man så tydligt poängterar att det ÄR något abnormt och avvikande?

QX om någon borde tycka att det är en trevlig händelse - kanske nämna det lite; men inte hoppa upp i taket av förvåning och yttra sig som "Detta har vi väntat på - shit vad otippat - WOW!".

Blir bara lite förvånad över QX's tydliga häpnad över att det tydligen finns homosexuella bland kända sportkillar OCKSÅ? No shit liksom...

FU QX, som dessutom hänger en stor majoritet av sin tyngd på skriverier om bögar istället för flator. Heja patriarkatet - du lyckades t.o.m knipa din plats i hbtq-världen.


Kommentarer
Postat av: Emma The Queen

jag och elin hade en lång diskussion om den där skiten igår. Han är gay - OCH?! Liksom, släpp det!!!!!! Var till och med med i Debatt på fyran i förrgår. Trodde verkligen det var ett skämt, HUR kan det vara en sån enorm händelse?? Orkar inte skriva värsta novellen här, men vi kan gärna diskutera detta när vi ses nästa gång :------) imorrn alltså :-P

2011-03-11 @ 15:48:45
URL: http://emmzangurl.blogg.se/
Postat av: Monica

Håller helt och hållet med. Det man vill komma åt är ju fullständig neutralisering. Hur ska man kunna uppnå det om man ändå alltid ska belysa en persons sexuella läggning?

Nej, alla människor är sexuella. Mer kategoriserat än så behöver det inte vara.



Kärlek är vackert hur det än ser ut! :D

2011-03-11 @ 18:06:37
URL: http://monicaborlin.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Tror väl snarast att QX förstorar upp det hela för att det ÄR en ovanlig händelse att nån känd sportkille kommer ut som homosexuell. Alltså jag håller med i vad du säger helt och hållet, och så har jag ju inte läst vad det egentligen står på QX, men kan det inte vara så att de förstorar upp det för att det här om något ändå är ett steg på vägen mot en neutralisering? Att folk fattar (obs förstår ej att folk är så korkade just nu att dom inte fattar det men) att en känd fotbollskille kan vara lika gay som nån "typisk" bög (typisk inom citationstecken eftersom den "typiska" bögen förmodligen inte är ett dugg typisk utan bara den som visas i media).



Känner att jag uttrycker mig extremt dåligt så ursäkta för det, men jag menar bara att det är ju ändå en stor händelse eftersom det öppnar upp för andra idrottsmän att våga komma ut. Tänkte bara att det kanske är det dom vill belysa eftersom det idag ÄR en stor/ovanlig grej att en fotbollsspelare kommer ut, medan man i framtiden hoppas på att få ett slut på det och kanske ser det här som en bra början?

2011-03-11 @ 18:22:48
URL: http://linniz.blogg.se/
Postat av: /innehafvaren av denna bloggish

Håller med alla ovan ställda talare, och jag håller även med dig Linnéa, du har absolut en poäng i det och det låter mycket troligt och logiskt.



Man kanske mer kan beklaga över att vårt samhälle ser ut som så att sådana här ting faktiskt förstoras upp. Kanske är det mer ett faktum som det i dagsläget ej går att göra något åt? Trist, men jag hoppas att du har rätt i det du säger Linnéa; att detta är ett steg mot neutralisering, för i så fall är det värt det!

2011-03-11 @ 21:54:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0