~~maty~~

Tänker så sjukt ofta att jag ska skriva om god mat jag äter men ingen jävel bryr sig väl om det. Men det skiter jag i; för igår upplevde jag fan gastronomisk orgasm x 1000000000000. Hade pluggy hela dagen och skulle bara vara hemma med Rosita på kvällen för ovanlighetens skull och ta det lugnt, behövs i tentastressartider när själen är uttröttad. Vi kom på typ 19.30 att vi inte hade ätit middag så då drog vi för att käka vår 10-månadersmiddag (som egentligen borde ha varit imorgon) på en restaurang som heter Mix. Sjukt anonym resty, men ACK så gott!!!!

Det var så sjukt jävla mycket över mina förväntningar; visserligen kostade min mat strax över 200-lappen (bara varmrätt alltså), men så sjuuukt jävla värt vartenda öre. Brukar aldrig äta för dyrare penningar så kvällen till ära fläskade vi på lite. Jag åt röding, med pressad potatis med vittvins/dill-sås till.

Fisken var heeelt ljuvlig; den smalt nästan i munnen, och föll sönder sådär perfekt när man stack lilla gaffeln i den. Såsen hade perfekt tjockhet och sälta, och med lagom dämpad smak. Och den smör/dillpressade potatisen med delikat rund småtydig smörsmak fick mig att vilja gråta av glädje. Portionen var mycket generös (om man jämför med att äta på ställen för typ 100 :- kr mer och får typ en tredjedel så mycket) och jag ville aldrig att det skulle ta slut. Orkade inte ens äta upp all potatis.

De har dyrare pizzor där, mellan 90-120 kr/st som jag skall prova nästa gång jag är där; om de är i klass med Taormina så kommer jag vallfärda dit åter (dyrare pizzor är alltid godare; de brukar ofta vara stenugnsbakade, med tunn, krispig botten och med plenty of mozzarella). Det bästa är att restyn ligger fett nära oss; bara bredvid Barnens Hus/ gamla Jysk osv.

Och idag bjöd jag ~~Jessigotten~~ på middag; gjorde risotto för andra gången i mitt liv (förra gången var minst 2 år sedan med Mr Lovah Lovah), och satan vad god den bleeeeev. Det var fett lätt att göra därtill! Lite förvånad faktiskt. Ska hädanefter bli min bästa rätt på delad plats med lasagne (vars tjusning är att innehållet kan kombineras i oändlighet). Tyvärr hade jag inget vitt vin som man helst skall ha i risotto; men jag använde färsk citron istället vilket ändå fräschade upp smaken en del. Arborioris, färska skogschampinjoner (vilka har en brun nyans och mer smak), svampbuljong, zucchini, coctailtomater, gul lök, massa vitlök, purjo, färsk basilika och diverse andra örtkryddor plus riven ost. Så sjukt krämigt och mättande, Mmmmmmmmm <3<3<3

Detta ska inte bli någon töntig matblogg men jag kommer typ skriva mer om mat framöver eftersom att det är något jag verkligen brinner så sjukt mycket för. Mat är absolut en av mina största passioner i livet.

Fred ut

Kommentarer
Postat av: /Fillzor

kom precis på att detta inlägg legitimerar det faktum att vissa kallar mig pretto. fuuuuuuuuuuuu

2011-11-06 @ 01:18:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0