Det föredetta söndagshatet

Förut hatade jag söndagar så fruktansvärt mycket. Denna otroligt urdumma dag vars tidigare syfte varit starkt präglat och styrt av denna blodsutgjutande religion. Den heliga vilodagen. Om man inte VILL vila då? Mitt fåraktiga tonårsjag sände ut enorma aggressioner gentemot affärer och butiker som antingen var stängda eller inte hade ordentliga öppettider. Vad ska man då göra? Vad kan man göra? Man kan inte chilla på stan. Få kaféer är öppna. Man går inte på bio. Man träffar oftast inte folk. Dagen är i bästa fall helgad åt städ och plugg, men har man inte de bekymrerna så är dagen helgad åt: det sällsynta Ingentinget.

Det där som folk i det stressfyllda västerländska samhället knappt är med om i sina dagar: den totala sysslolösheten. När jag var tonåring så var jag så rädd för den. Slösa bort liv på att ha tråkigt! tyckte man då.

Fast åsikter kan likväl alltid ändras till det motsatta (som när jag som ung tonåring debatterade mot min numer bästa uppfinning kontaktlinser. Då: "Jag tänker aldrig ha några jävla plastbitar i ögonen!") som tur var.

Och helt plötsligt; efter heltidssjobb och heltidsplugg så inser jag tjusningen med dessa dagar som börjar på S. Skönt att sova ut, sträcka på sig likt en katt, äta långa frukostar i sällskap med VK. Låta det vackra vädret göra en glad (för på söndagar är det ALLTID bra väder och soligt), kanske ta en promenad. Städa lite, plugga lite, fara lite på folkkök. Se någon nice film eller ta ett bad. Dricka te eller baka en kaka. Skriva poesi eller påbörja en tavla.

Hade det inte varit för att fredagar sedan min födsel är den utskrivna favoritdagen i veckan (av alla förklarliga skäl, fredagar är BEZT) så hade söndagar kommit högre upp. Nu kanske det rankas som trea, åtminstone.

För visst är det väl tur att man får lov att ändra sig?

Kommentarer
Postat av: Tinika

Så jävla sant! aah, jävla facebook, allt jag vill ha är en gilla-knapp att trycka på. gilla

2011-09-18 @ 16:55:26
URL: http://tinikahaggstrom.blogg.se/
Postat av: ida

haha, amen to that! söndagar är liksom den dag i veckan då man tillåter sig att acceptera sysslolöshet. asskönt.

2011-09-21 @ 15:34:29
URL: http://www.lensstore.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0