moralismens dilemma


Sviker mina egentliga ideal och har en "prova äta fisk/skaldjur"-månad/period. Fast egentligen sviker jag redan mina ideal med att inte vara vegan. Man vill så mycket men ibland når inte allt hela vägen. Jag skulle vilja leva i en självförsörjande stuga på landet med minsta möjliga påfrestning för miljön. Jag önskar att människor levde i samförstånd med djur. Att allt jag konsumerade oavsett vilken produkt/vara det var, vore ekologiskt i så långt gående avsikt som möjligt. Att jag endast konsumerade det mest nödvändiga.

Jag har inte berättat för fler än Rosita och min familj, och nu också Anna om mitt vegetarianismfifflande.  Anledningen till att jag inte sagt till fler är att jag verkligen inte pallar andra vegetarianers/veganers moraliserande över att jag är en sämre individ osv, eller köttätares hyllningar över mitt val. Faktum är att jag inte vill höra ett skit, för så lite bryr jag mig om andras påfrestande tankar om hur mitt liv bör levas. Vad man än väljer så blir det ändå fel för någon i slutändan i alla fall.

Anledningen till att jag blev vegetarian var av etiska skäl samt miljöskäl. Jag värderar inte olika djur olika, och jag äcklas av människors förtryck mot såväl arten människa som andra arter. Den etiska grunden skulle kunna räcka för ett veganleverne, om det råder inga tvivel. Men jag vill helt enkelt inte leva som vegan, just nu i livet. Att så sker framöver i framtiden kan man tänka sig. Inte nu.

Men ändå; äter jag fisk så måste jag likväl stå till svars för den tanken: "tycker du att fiskar är mindre värda än andra djur? lider de mindre kanske?" och svaren är Nej, Nej men ändå. Ändå får jag inte dåligt samvete när jag äter lax eller senapssill eller räkor. Det är däri dilemmat kommer. I hjärnan vet jag att fiskar har möjlighet att uppfatta smärta, att odlad fisk är en sinnesvriden sysselsättning och att urfiskning av Östersjön är stora miljöproblem. Men varför försvinner tankarna på vägen mot hjärtat

Till skillnad från kött som jag äcklas av, så har jag har alltid älskat att äta fisk och skaldjur. Mitt genuina matintresse är också nästan mitt största intresse. Mat är min största passion jämsides med musik, och vad gör man då när passionen kallar. Omega 3 och allt annat nyttigt som fisk innehåller KAN man hitta på annat håll, men i min kosthållning jag har nu så får jag inte i mig alla dessa ämnen. Jag upplever att jag blir piggare när jag äter fisk, att det är bra för min hälsa.

Det finns inga rätta svar, jag eftersöker dem inte heller. Jag eftersöker snarare husfrid i min själ. Lite svårt när man har ett dilemma som sliter åt alla jävla håll.

Vi får se framöver vad jag kommer fram till

Om ens något

Kommentarer
Postat av: Hanna the Man

Vad som är rätt/fel så känner man mest själv. Det finns så mycket skit i den här världen ändå, och om man känner att man gör det man kan, och mår bra av detta så är det huvudsaken. Men det visste du nog redan:)

Nu till mitt riktiga ärende (måste bara visa att jag läst igenom dina tankar först)



TACK för att du lagt upp min målning, det gör mig så glad att jag ler inombords (och halkar;);))



Jag råkar faktiskt vara ledig 8-10 november. Jag antar att festen är helgen innan eller efter dock, men om det råkar vara då, jag kommer direkt. (jag kommer direkt,jag kommer snabbare än tåget? vad är det för töntig låt?)



Hoppas du har festen då iaf. Det skulle vara så skojigt! Jag kan tillochmed agera spelledare och ta med riktiga pokerkort;) hahaha. PUSS

2011-09-20 @ 22:12:42
Postat av: Monka

Du ska absolut göra som du känner själv. Det är så synd att folk ska döma och så över ens val. Som jag brukar säga: det vore så skönt om alla kunde acceptera varandra utan att vara fördömande, men så är det tyvärr inte.

Dock är det ju fisk väldigt nyttigt och innehåller ämnen som vi mår bra av (omega 3, nyttiga fetter mm.)

Många veggisar gör ju så att de äter fisk och inte kött. Det är ju upp till var och en, huvudsaken man mår bra både fysiskt och psykiskt. Sen ska alla andra skita i resten.

2011-09-27 @ 02:02:25
URL: http://monicaborlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0