den obligatoriska nyårsresumén

2011. Ett förbannat bra år, överlag, med de kontrasterande perioderna av fullständig eufori och bäcksvarta svackor. Som jag så vist konstaterade på nyårsmiddagen: Livet är komplext. Men kanske det viktigaste som hänt för mig är två saker som förändrat min person, stärkt mig, givit mig en större erfarenhetsbasis att vila trötta levnadsben på när tyngden blir för stor. Kanske blev 2011 året då, jag på riktigt gick från tonåring till ung vuxen, hör löjligt det än må låta.

• Året började på bästa tänkbara vis med att jag fann kärleken, och denna enda händelse skulle kunna räcka och bli över för att göra hela livet fulländat. Den totala lyckan och insikten och lärdomen om respekt och tillit, är guld värd.

• Ovan nämnda medförde också att jag på riktigt kom ut offentligt för första gången. Tidigare år har spenderats i straightträsket med medföljande hjärnspöken, i bidefinitionen för de närmre, i den antikatigoriserande queerhimlen för att slutligen - under 2011 - landa i Gay.GAYGAYGAY.HOMOSEXUALITET. Men det queera begreppet har så mycket vinning, så queer kommer jag alltid att definiera mig som också. Jag är Queer, Gay och Ingenting. Jag är Jag. Och med en accepterande familj och fantastiska vänner var min komma-ut-process aldrig något problem. Vilket man ej skall känna tacksamhet för egentligen - ty levde vi i en rättvis värld skulle alla accepteras som den man är utan rädsla att bli ifrågasätt.

• Efter en delvis problematisk uppväxt fick jag äntligen, slutligen lyfta mina vingar och flytta hemifrån. För mig betydde det kanske mer än för andra. Att till hundra procent själv ha kontroll och ansvar över sitt eget liv, var något jag drömt om sedan jag var 16. Jag saknar att bo hemmahemma ibland, pga min fina relation till min far. Men alla måste växa upp någon gång, det var tvunget. Och jag trivs med min Ros. Jag är även så otroligt stolt över att vi fixade vår flytt helt själva, jag slet och slösade bort hela sommaren på att jobba heltid för att tjäna ihop pengar till flytten. Jag sålde min Peace & Love-biljett för att få ännu mer pengar till flytten. ALLA pinaler hemma har vi köpt själva, begagnade som nya, bortsett från lite husgeråd som jag fick begagnat av familj.

Allt går, om man vill. Och aldrig att jag skulle be om ekonomiskt stöd av mina föräldrar.

• Detta var året jag tatuerade mig för första gången, efter att ha drömt om detta sedan 13-årsåldern. Resultatet blev över all förväntan. Precis som alla tidigare sagt är det en drog, och jag har redan några idéer för nya tatueringar. Får se vad 2012 bjuder på.

• Efter att ha varit kameralös i två år fick jag äntligen möjlighet att införskaffa en systemkamera, som jag drömt om under hela gymnasiet. Jag lär mig själv och det tar sin tid, men jag gör det med insikten om att jag en dag skall bli bättre.

• Kattungarna måste också omnämnas. En sådan källa till liv och glädje! Kommer gråta en sorgens tår när de överlämnas till nya ägare nästa vecka, men vi hade en fin vinter ihop.

• Ännu ett nytt intresse hittades: trummor! En spontan insikt given av en nattlig dröm, med målsättning att en vacker dag spela i band.

Året har varit vackert och fint på många sätt, men många jobbiga saker har hunnits med också. Det värsta var nog när Winston blev sjuk, det är svårt att beskriva för någon som inte håller av djur på samma sätt som jag gör, men Winston är mitt allt och kattförluster är så fruktansvärda, gråa, menlösa och livsutsugande. Detta vill jag ej vara med om på många många år igen, för sanningen är att jag inte klarar av det. Jag klarar det inte. Men han lever. Min lilla gullegris och lilla bögkatten. Han är så fulländat vacker <3


Önskningar och mål inför nästa år (obs ej nyårslöften för de kan knulla sig själva):

  1. Flytta närmare mina vänner och närmare universitetet, till en tvåa. Ge upp kollektivlevernet och bara vara sambo och minifamilj med rosen och våra vackra katter. Vad pretentiöst det låter! Men alla säger ju att jag är det, så kanske...
  2. Ta till vara på mina vänrelationer betydligt mer, med den anledningen att det är det viktigaste som finns i livet, och det är något jag visat för lite respekt inför under året som gått.
  3. Läsa Genus C och bli supersmart!!! Och bana vägen för en avklarad kandidatexamen under våren 2013.
  4. Införskaffa ett eltrumset, beggat eller nytt spelar mindre roll.
  5. INTE jobba bort hela sommaren, man är bara ung en gång och jag skiter i pengar så jävla mycket om det ställs emot att få njuta av att ligga i sommargräset och njuta av solskenets smekande värme och den ångestfyllda men lyckliga bakisheten som en festival kan vara upphov till. Njuta av grillad halloumi och marinerade svamp-spett med en god ale.
  6. Åka till Prag.
  7. Aldrig flytta ifrån världens bästa Umeå <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0