omändringar

Jag har konsumerat denna månad. Köpt ny mp3 förra veckan, kånkenväska, köpt lite böcker, underkläder, ansiktsprodukter, alkohol, kläder. Men efter detta blir det ingen mer konsumtion, skall ha köpstopp i tre månader. Inga kläder, köksgrejer, inredningsskit, saker, skor, parfymer, teknik, skivor eller annan onödig lyxkonsumtion. Jag måste rannsaka mitt inre, stabilisera mitt samvete, börja leva som jag lär. För det gör jag inte nu. Materialism leder per definition till ondska och girighet, och får som konsekvens en feltolkning av livets egentliga värden. Därför måste jag sluta upp med konsumeringen som bara fördärvar mitt inre, mitt sinne. Skall endast köpa: hygienartiklar, hudprodukter, smink någon enstaka gång när det är akut, linser, dryck, mat, busskort. Och fika!
Skall fan inte köpa ett skit utöver detta förrän jag lyckats spara ihop helt till ett trumset, vilket lär bli om 2-3 månader. Sätter spärren fram till 1:a maj, lagom till 1:a-majtåget så jag kan köpa pins!

Det känns som en befrielse. Att slippa tänka på "vad vill jag ha, har jag råd med allt?", slippa bränna pengar på onödiga saker som egentligen inte betyder något. Visserligen är jag inte lika inskränkt nu som jag var under högstadiet, då jag älskade att "shoppa" för sakens skull, och brydde mig än mindre om vad det var. Till skillnad från då känner jag ej längre eufori över nyköpta ting, även om jag köper något som jag faktiskt velat ha i flera månader eller år. Jag kan liksom inte känna den där flyktiga glädjen över att "vad kul att jag har denna pryl!".

Det är något pinsamt över folk som har shopping som intresse. Något så opersonligt och egoistiskt göromål - jag kan liksom inte ens fatta det tragiska i att folk (och även jag själv, tidigare) - ser det som ett nöje.

Med dessa ord sagda: bort med felprioriteringar - fram med befrielsen!

Jag skall även sluta äta fisk igen, men jag väntar tills räkosten är slut (slänger inte mat i onödan vettni).


Kommentarer
Postat av: Johanna

Du låter nästan som en buddhist! Begäret är källan till allt lidande. Inget begär = inget lidande = nirvana. Buddhismen har sina poänger.

2012-02-03 @ 00:26:46
URL: http://midnightspecial.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0