Nöj er aldrig!

Blir så urbenta jävla förbannad. Alltså på riktigt; vad är folk för slentrianmässiga, bakåtlutande, nöjda svin? Har en dialog med en person på gaymode (= ett av få svenska gaycommunities). Denne påstår att svenska hbtq-människor för med sig ett omotiverat gnäll. Menar alltså: att framförallt flator gnäller i onödan; för vi HAR DET JU REDAN SÅ BRA I SVERIGE.

Exakt samma retorik som antifeminister (eller "jämställdister" om ni så väl vill) använder sig av för att onödigförklara feministers kamp för ett jämställt samhälle. Argumentationen lyder, i båda ovanstående fall: "Vi har det bättre än kvinnor/lesbiska i typ Saudiarabien så därför borde vi hålla käft och vara nöjda!!!!".

Men jag tänker fan i mig aldrig vara nöjd! Så länge heteronormativiteten alltid tvingar mig till att känna olust över att prata om mitt förhållande inför nya människor  jag träffar (eftersom man inte vet om de är homofober eller ej) tänker jag vara gnällig. Så länge homosexuella kvinnor tillhörandes VLL* diskrimineras till att betala en större summa pengar för att genomgå inseminering, medan ett heterosexuellt par endast betalar vanlig vårdavgift, tänker jag tjata. Så länge lesbiska till och med utesluts ur gaykulturen, vilket ofta sker, tänker jag resa mig upp och säga emot.

Man skall ALDRIG nöja sig med någon orättvisa eller skevhet! Så länge vi lever i ett samhälle där förtryckande maktstrukturer råder - och där man framförallt som lesbisk utsätts för såväl patriarkatets förtryck såsom heteronormativivetens förtryck - så skall man sparka uppåt.

Om inte kvinnorättskämpar funnits, hade jag inte varit på god väg med den akademikerutbildning som jag är idag. Om inte homosexuella tagit upp kampen mot diskriminering, så hade jag klassats som psykiskt sjuk idag, pga min "åkomma" som kallas: normbrytande.

Med andra ord: var uppmärksam mot en nonchalans gentemot rådande förtryckarstrukturer som finns i "Det Perfekta Landet Lagom". All denna nonchalans måste elimineras. För så fort folk finner sig i en situation och lutar sig tillbaka, tryggt i ovetandets varma vagga, då kan samhällsdemonerna få härja vilt utan att någon säger ifrån.

Det är precis vad som sker med västvärldens neutralisering av kapitalism som "enda fungerande ekonomiska system". Det är nu - som vi alla lutar oss tillbaka förnöjt och tänker: "Vi har det ju ganska bra, världens bästa välfärd och allt". Men konsekvensen av överkonsumtion kommer att komma. Till våra barnbarn och deras barns förtret.

Var en god medmänniska för kommande generationer! Bekämpa förtryckande strukturer av alla de slag!

*Västerbottens Läns Landsting

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0