2012-11-30

Denna bok är för bra för att vara sann. Må den aldrig ta slut. Den brutala ärligheten varvat med den svidande igenkänningsfaktorn. Sylvasst, rätt in. För det är inte en historia som handlar om en. Det är en historia som handlar om så många, så många.
 
"Fattigdom är svårt, dels är det en ickefråga eftersom många inte alls tycks se den, dels blundar man för problematikens omfattning och konsekvenser. Att kunna klass är som att kunna litteratur, eller motorer - man måste som ett minimum på allvar intressera sig för att kunna se, förstå, analysera. Man måste skola sig. Jag kallar mig inte för litteraturvetare för att jag läser böcker. Man kan inte klass bara för att man läser en liberal morgontidning" s.181
 

"Det var himmel eller helvete, det var himmeln i helvetet. Det är väl dags nu, att öppna dörren lite mer på glänt, men jag har långt kvar att gå. Kommer jag någonsin att komma fram? Det tror jag inte, färg läggs till färg medan solen bleker nyanserna. Försöker jag att skriva ikapp mitt liv?" s.89
 
- Susanna Alakoski - Oktober i fattigsverige

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0