Kvällsvisan

Kom på att jag aldrig hört Fred Åkerström. Inte ordentligt i alla fall. Dessa kulturella fenomen som satt sina spår i den svenska musikhistorien bör en väl ändå hålla koll på. Så denna vismusik kikar jag närmre på för tillfället. När jag frågade far om han lyssnat på Fred Åkerström något, förr, svarade han: "Jag har träffat Fred Åkerström. Vi hade en pub nere i källaren på Stipendie-, det var kåren som höll i den. En gång när vi kom dit så var Fred Åkerström där. Han drack flera öl, ja han hade ju alkoholproblem redan då förstås, och spelade gitarr och sjöng. Och han grät!"
 
Soft anekdot. Så nu vigs nynatten åt detta:
 
Fred Åkerström – Dagsedlar åt kapitalismen
 
 
Ps Synd att den där puben inte finns kvar, lät som en soft källarpub. Stipendiegränd 8A. Umeå lär ju om möjligt ha varit en än bättre studentstad i skiftet 60-70. Alla demonstrationer, allt det röda (som turligt nog lever kvar), mentaliteten om förändring. Ett nybyggt universitet, ett nybyggt Ålidhem. Optimism? Ds

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0