Uppsatsinfernot + glädjen

Tackar och bockar och kramar mig själv när jag upptäcker att jag hade gjort mer än jag trodde i uppsatsarbetet (gör en diskursanalys av två häxprocesskildrande källor). Hade redan kodat av min andra källa också, så nu ska jag ba göra mind-maps för att förtydliga diskurserna jag utröner, därefter utröna subjetspositionerna genom ekvivalenskedjor.
 
Plus skriva mer om den historiska kontexten: anno 1400-tal + 1960-tal. Misogynin är ständigt närvarande!!!

Skall göra en poäng om problematiken till att mången häxforskning inte vill se kön som en utlösande faktor till denna absurda dödsjakt. Häxprocesserna var absolut ett sätt att kontrollera kvinnors sexualitet på. Oroväckande mången forskning skuldbelägger kvinnorna, alternativt ser inte ens kvinnor som en enhetlig grupp i detta sammanhang.
 
Hmmmm, vänta nuuu, detta låter bekant... Kanske att det ÄR SÅ FORTFARANDE, i våldtäktsmål, än idag?!!!
 
 
Detta jävla skitsamhälle, det har varit skit så jävla länge och är fortfarande.
 
Det är därför, vi skall upp till kamp!
 
 
 
Denna bok, Malleus Maleficarum, som jag bl.a. analyserar i min uppsats, är så misogynt vidrig att jag var tvungen att skriva en varningstext på insidan av konvolutet. Vad sägs till exempel om:


 
"So he assaulted her, wound a towel tightly round her neck, choked her [with it], and said, ´If yo don't make me whole again, you'll die at my hands.'" s.150
 
(Detta pga att "häxan" trollat bort mannens penis. Har lärt mig att penissymboliken gavs sin kult under medeltiden, fatta viktigt att hävda sin manlighet och överhöghet. Att ha en stor penis är jätteviktigt! Att ha en överhuvudtaget, är också asviktigt!! Mycket makt!!!)
 
Eller:
 
"[a woman] is more given to fleshly lusts than a man, as is clear from her many acts of carnal filthiness. One notices this weakness in the way the first woman was moulded, because she was formed from a curved rib [...] since she is an unfinished animal, she is always being deceptive" s.75
 
Mitt fetstilta.
 
(övers. P.G Maxwell-Start, The Malleus Maleficarum, 2007)
 
 
Wääää, det är askul att skriva uppsats men mitt ämnesval är jävligt mycket upphov till irritation. AHhhhhh!
 
Men det bästa av allt är att min uppsats har ett sound-track. Nämligen denna:
 
http://open.spotify.com/track/5fVRZySXlnTIhQF5G9HhLF
 
 
Sista rycket, hepp

Kommentarer
Postat av: Tatiana Haggstromkova

GUD VAD INTRESSANT!! :-DDDDDDDDDDDDDDDD

2013-05-24 @ 10:05:50
Postat av: /Filliezz

du får la läsa den sen gumzy <3333;;)Så kan jag läsa din!

2013-05-25 @ 13:32:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0